2023: Parková Čtvrť

Stavby pro bydlení

Nová rezidenční Parková čtvrť se nachází v prostoru původního areálu Nákladového nádraží Žižkov. Celá lokalita je urbanisticky členěna na pět městských obytných bloků, které jsou definované stávající a nově budovanou vnitřní uliční sítí. Naší kanceláří řešený BLOK I je první realizovaná a nejrozsáhlejší část budované čtvrti. Doplňuje městskou strukturu podél ulic Jana Želivského a Malešická a rovněž dotváří chybějící kvadrant Basilejského náměstí.

 

BLOK I je rozdělen na 6 dilatačních celků se třemi podzemními a v průměru 7 nadzemními podlažími. Jednotlivé domy jsou uspořádány do čtverce s vnitřním dvorem cca 100x100m. Suterény s podzemními garážemi jsou mezi objekty průjezdné, v úrovni ulice se nachází komerční prostory. Maximální výška na dilataci E je 12 nadzemních pater. Střechy jsou zelené vegetační, doplněné rozsáhlými plochami bytových teras. Projekt je řešen v duchu maximální výškové a vizuální různorodosti. Objemovou a tvarovou jedinečnost jednotlivých budov umocňuje účast hned 6 architektonických kanceláří pod záštitou prestižního ateliéru JCA. Minimální opakovatelnost a nutnost hledat podrobně samostatná statická řešení pro každý dům, představoval pro nás projekční výzvu - v objemu a složitosti práce, i schopnosti pružně reagovat na změny.

 

Objekt je založen na velkoprůměrových pilotách. Monolitická konstrukce je v suterénu převážně sloupovým systémem. Na něj navazuje stěnový systémem horní stavby. Část fasád a většina terénních konstrukcí byla řešena prefabrikací. Spodní stavba je navržena technologií bílé vany s krystalizací, přičemž bylo nutné se vyrovnat s tlakovou vodou v kombinaci s projekčně hraniční délkou dilatačních úseků. Komplikací byla rovněž nutnost se vypořádat s překročením hygienických limitů strukturálního hluku od tramvajové linky v ulici J. Želivského. Ve spolupráci s D-Akustika byly provedeny nutné úpravy v konstrukci a podrobný návrh vibroizolací pro dilatace nejvíce vystavené technické seizmicitě.


Vibroizolační spára je navržena pod stropem 1.PP, kde účinně zabraňuje pronikání strukturálního hluku ze spodní stavby do obytných prostor. Stropy 1.PP jsou tvarově velmi členité. Množství výškových přechodů stropních desek se zde kombinuje se změnou konstrukčního systému a tvarovými úpravami definovanými vibroizolačním řezem. Kritické místo, a to i z hlediska provádění, bylo křížení vodorovné konstrukce 1.PP s vjezdovou rampou do garáží. Rovněž přechod vodorovné dilatace mezi částí objektu založenou z úrovně terénu s částí založenou ze dna stavební jámy si vyžádal množství konstrukčních detailů. Projekční přípravu a výměnu dat s dalšími účastníky procesu velmi usnadnilo projektování podle BIM standardů. I proto bylo možné vyhovět nejpřísnějším požadavkům investora.

Lokalita Nákladové nádraží Žižkov - Sever
Rozsah DSP+DPS
Investor CENTRAL GROUP a.s.
Spolupráce CENTRAL GROUP a.s.
 
Stav 2024 - termín dokončení

Central Group Origon JRD Mimosa RAZ23 unit architekti A8000 Space8 SYNC J+PA IBA Ridera EKOSPOL MEPRO stopro PRŮMSTAV QUADRA